Hej och välkommen!

Här finns massvis med tips, guider, och samlad erfarenhet för alla flashpackers att ta del av.
För mer löpande uppdatering och ögonblicksbilder från världens hörn, följ mig på instagram.


Kul att just du hittat hit!

Träna på resa

Träna på resa

Träning är så himla stort och utbrett i Sverige just nu, och det tycker jag är fantastiskt!
Många har som intention och mål att fortsätta träna på sin resa, men det kan vara knepigt att få till då det är än svårare att hålla en rutin när allting förutsättningarna varierar så.


Det här är vad jag lärt mig av att träna 5 pass i veckan under min backpacker resa i Asien, kanske kan du dra nytta av ett tips eller två som passar just dig:
 

  • Man måste släppa perfektionismen, excel-ark och perfekt linjär progression för att lyckas träna på resan.
    Hemma är jag världens noggrann med när det kommer till träningen, planerar och antecknar exakt. Är det någonting som gör att jag inte kan följa min planering till punkt och pricka så går jag hellre hem haha. 
    Men det fungerar ju inte på resande fot, det har jag fått acceptera.

  • Att träna på resa är lika mycket en övning i tålamod, för sällan går ett helt pass som planerat. Ja se föregående punkt.
    Numera ser jag det som ett värde i sig att få tillfälle att andas mig igenom minst 3 ilskna  utbrott varje träningspass.
    Antingen fungerar inte AC'n i gymmet, eller så är vikterna omaka, eller så är det för lågt i tak för att sträcka upp armarna, osv, osv.

  • Planera ditt pass först när du är framme precis där du ska träna, och bygg passet efter vad som finns tillgängligt. Titta runt omkring dig och se möjligheterna istället för begränsningarna istället för vad som saknas.

  • Det lättaste är att ha ett crossfit liknande upplägg!
    Släng ihop 5 olika övningar som du roterar under 20 minute tex.

  • Den som springer utomlands behöver anpassa sig till eventuell värme och sol på ett annat sätt än hemma såklart, och i storstäder efter luftkvalitén! Den här sidan och appen tycker jag är smidig för det.

  • Kan du besöka ett vanligt gym utomlands (inte ett på hotell) är det ett perfekt sätt att komma bakom kulisserna och se vardagen bakom turiststråken.

  • Ha inställningen att “lite är bättre än inget” och “det viktigaste är att det blir av”. Poängen med att träna under en resa är att hålla uppe det du redan har, och att kroppen behöver röra på sig för att du ska må bra för dagen.

  • Gummiband är verkligen värda besväret att bära runt på, och det kommer från någon som reser med en väska på 30L. 

  • Bra tillfälle att lägga fokus på rörligheten istället!
    Att stretcha eller göra yoga kan man göra nästan överallt. Bädda sängen och do your thing där ifall du bor väldigt litet.

  • Också ett ypperligt tillfälle att hoppa på en squat-challenge!

  • Eller varför inte lära dig någonting mer lekfullt, från cirkusens värld? Meningen är ju bara att röra på kroppen och må bra.

  • Ta med en Slackline om det finns utrymme i packningen, en klassiker för hippies och surfare världen över!


IMG_5271.jpg

*Bonustips!

Det bästa sättet att få träningen att bli av är att ha en så kallad Deal.
Kom överens med någon som du lever ihop med eller pratar med varje dag, hur mycket du ska träna varje vecka och ett straff ifall du misslyckas.
(Är ni inte tillräckligt nära i vardagen är min erfarenhet att det rinner ut i sanden).

Straffet. Straff är effektivare än belöning har jag märkt, men det måste vara på precis rätt nivå. Tillräckligt hårt för att det ska vara jobbigare än att genomföra ett träningspass när du egentligen är för upptagen och trött,  men inte så hemskt att det ger dig massa ångest eller riktiga problem!

Och kom ihåg att förhandla om sjukskrivning, högtider och andra detaljer!

Vad ska man packa? Varmt och soligt.

Vad ska man packa? Varmt och soligt.

13 skäl till varför jag inte är en “riktig” backpacker

13 skäl till varför jag inte är en “riktig” backpacker